Friday 1 July 2016

Sveitsin reissu osa 1 (21.6 - 22.6)

Jenny ekaa kertaa lentokoneessa ja junassa

Olin kesäkuussa Sveitsissä. Kerron reissusta kolmessa eri postauksessa, jotta yhdestä ei tulisi niin pitkää. Menimme siis äidin veljen luokse Sveitsiin viikoksi. Lainasimme Teppo-perhoskoiran lentolaukkua, sillä Jennyn oma kantokoppa oli muutaman sentin liian korkea. Laitoimme siihen vedenkestävän pohjan ja viltin.

Tiistai 21.6
Lähdimme kotoa kello viiden jälkeen päivällä. Jennylle oli pakattu mukaan ruokaa, juoma- ja ruokakupit, rekisteri- ja rokotustodistus, leluja, herkkutikkuja, punkkipihdit, viltti, harja, lentolaukku ja Jennyn normaali kantokoppa. Jenny oli automatkan yhtä nätisti kuin aina, eikä päästänyt ääntäkään. Saavuimme Helsinkiin vähän yli seitsemän, jonka jälkeen menimme hotelliin. Sieltä Jenny sai pienen pussukan, jossa oli herkkutikkuja, kakkapusseja ja alennuskuponkeja lemmikkieläinliikkeeseen.

Keskiviikko 22.6
Olimme siis 21-22.6 hotellissa yötä. Herätys oli viideltä aamulla. Oli alle 1,5 tuntia aikaa käydä aamupalalla, käyttää Jenny ulkona ja viedä ja pakata tavarat autoon. Lähdimme 6.20 linja-autolla hotellista Helsingin lentokentälle. Jenny vaikutti olevan aika ihmeissään kaikesta hälinästä ja ihmisten paljoudesta lentokentällä. Lento lähti n. 7.55 Sveitsiin Zürich:iin. Lentokoneessa istuimme toiseksi viimeisellä rivillä. Jenny oli lentokopassa rauhallisena edessä olevan henkilön penkin alla, missä ylimääräiset käsimatkatavarat kuuluvatkin olla. Lento meni yllättävän hyvin. Lennon päätyttyä nostin Jennyn kopan, jossa Jenny siis oli. Lentoemäntä sanoi: "Ai, sielläkö se koira oli? Oli niin hiljaa, etten edes huomannut sitä." :D
Lentokentällä menimme tulliin, koska Jenny oli mukana. Tullin ohi pääsimme nopeasti, koska siellä kysyttiin vain, onko rokotukset kunnossa yms. Edes rokotustodistusta ei tarvinnut näyttää. Käytimme Jennyn lentokentällä ulkona, jonka jälkeen menimme junaan. Junamatka kesti reilun tunnin. Jenny uikutti pari kertaa, kun juna pysähtyi vähän väliä pysäkeille. Jenny oli siis koko junamatkan kopassaan. Matkustimme vielä n. 90min autossa. Perillä Jenny sai olla pihalla vapaana, koska se oli aidattu. Ulkona oli tosi kuuma, joten Jenny ei kauaa jaksanut olla pihalla. Pihalla oli pupuille tehty aitaus, jossa oli kolme pupua. Jenny huomasi puput ja kurkisti aina aitauksen reijistä pupujen touhuja. Jenny haukahti pari kertaa, mutta rauhoittui sitten. Sveitsissä kello on tunti "jäljessä" verrattuna Suomeen (esim. kello on Suomessa 11 ja Sveitsissä 10). Ensimmäisen päivän jälkeen olimme ainakin yhtä väsyneitä kuin Jenny, joka kävi nukkumaan jo kahdeksan aikoihin.