Tuesday 19 March 2019

Crufts osa 4

Eläinlääkäriasema Isossa-Britanniassa
Paluumatka

Hi English readers! This post is unfortunately only in Finnish. I will publish a post from Crufts in English a little bit later. :)

Maanantaina 11.3 saatiin nukkua kerrankin pidempään. Aamupalalle mentiin noin kello 8:30 ja sen jälkeen pakattiin tavarat ja lähdettiin ajamaan Tamworthista kohti Folkestonea.

Matkalla ryhdyin kirjoittamaan Crufts osa 1 - blogipostausta ja ollessani kohdassa, jossa kirjoitin Jennyn eläinlääkärikäynnistä keskiviikkona 6.3 tajusin, ettei muistettu sunnuntaina eli edellisenä päivänä käyttää Jennyä eläinlääkärillä Cruftsissa. Jennyn piti siis saada ekinokokkoosilääkitys vielä ennen Suomeen paluuta. Tämän tajuttuamme ryhdyimme heti etsimään lähintä eläinlääkäriasemaa ja onneksi löysimme sellaisen noin viiden kilometrin päästä.

Kello oli tässä kohtaa jo yli 12. Meillä kävi eläinlääkärin kanssa tuuri, koska oli enää tunti aikaa hoitaa lääkitys kuntoon. Lisäksi eläinlääkäri kertoi, että jos olisimme tulleet viisi minuuttia myöhemmin, ei aika olisi mitenkään järjestynyt. Jenny sai kuitenkin ekinokokkoosilääkityksen ja päästiin taas jatkamaan matkaa kohti Folkestonea.

Matkalla jouduttiin pieneen ruuhkaan noin klo 12:45, mutta vastakkainsuuntaisella tiellä se ruuhka vasta olikin: kaikki neljä kaistaa olivat ruuhkassa ja jonossa yli 30 kilometrin matkalla, eikä liikenne liikkunut mihinkään! Suomen ruuhkat eivät ole mitään verrattuna Englannin ruuhkiin. Voin vain kuvitella vaikkapa Lontoon ruuhkat...(me siis kierrettiin Lontoo aikataulusyistä). Lisäksi Englannissa oli tosi paljon rekkoja, tuulta sekä isoja tietöitä lähellä Folkestonea varsinkin. Isossa-Britanniassa oli myös tottakai paljon enemmän tiekaistoja kuin Suomessa, enimmillään matkalla ajettiin tiellä, jossa oli 6 kaistaa yhteen suuntaan eli 12 kaistaa yhteensä.

Folkestonessa oli jälleen lipun osto junaan ja lähtöselvitys. Folkestonessa löydettiin junaan menevä tie heti ja ehdittiinkin jo miettiä, miten ihmeessä ei jouduttu mihinkään "ongelmatilanteeseen". Kohta huomattiinkin, että myöhästyttiin junasta 1-2 minuuttia. Taas!

Vastakkaissuuntainen tie oli aivan ruuhkassa yli 30 km matkalta
Seuraavaa vuoroa (15:50) odotellessa tuli kuulutus, että junassa on tekninen ongelma, eikä siksi pääse lähtemään ajoissa. Päästiin lähtemään vasta klo 16:16 junalla. Paluujuna vaati kuitenkin paljon vähemmän odotusta kuin menomatkalla, joten odotus ei enää tuntunut missään. Junaa odottaessa oli tosi kaunis sää, aurinko paistoi ja lokit ääntelivät. Ihan keväinen sää oli.

Junaa odoteltiin täällä
Junamatka kesti jälleen noin 35min, jonka jälkeen suunnattiin matka kohti Belgian Brysseliä. Brysselissä palautettiin auto ja käveltiin hotellille, joka sijaitsi lentokentällä. Hotellilla oltiin noin klo 20 Belgian aikaan. Purettiin tavarat ja käytettiin Jenny ulkona.

Illalla vuorossa oli päivän ensimmäinen kunnon ateria, joka syötiin hotellin ravintolassa. Oltiin syöty vain aamupala ja eväitä autossa, joten oli jo nälkäkin. Ruokailun jälkeen Jenny käytettiin vielä ulkona ja sitten vuorossa oli yöunten aika.

Tiistaina 12.3 herättiin noin kahdeksan aikaan aamulla. Käytiin aamupalalla, pakattiin tavarat kasaan, käytettiin Jenny ulkona ja siirryttiin lentokentän lähtöselvitysten ja kauppojen kautta oikean portin luokse. Lentokentän kaupoista ostettiin tuliaisiksi belgialaista suklaata.

Bussilla matkustettiin lentokoneelle ja noustiin koneeseen. Jenny tajusi jo lentokentällä sen, että kohta joutuu koneeseen, joten sitä pelotti. Paluumatkalla koneessa oli paljon enemmän tilaa Jennylle olla jalkotilassa lentolaukussaan kuin menomatkalla, vaikka alunperin luultiin asian olevan toistepäin.

Lento lähti Brysselistä Belgian aikaan kello 11:40 ja oltiin Helsingissä noin klo 15 Suomen aikaan. Ajomatka kotiin meni hyvin ja oltiin kotona noin kello 19.
Matkalla autojunaan

Hieno, ikimuistoinen ja tapahtumarikas kokemus oli Crufts sekä reissu kaikin puolin! Tämä varmasti muistetaan pitkään, vieläkin pidempään erilaisten matkamuistojen ja kommellusten myötä!